Ako si sa dostal do GWI?
Počas pracovnej prestávky po kariére v rôznych oblastiach a na rôznych pozíciách som išiel ako dobrovoľník na Haiti, kde som misionárom pomáhal postaviť solárnu elektráreň. Už počas môjho pobytu na Haiti ma kontaktoval môj kamarát a náš kolega Michal, ktorý už v tom čase v GWI (vtedy ešte MyEnergy) pracoval, že hľadajú technika a či by som sa k nim nechcel pridať. V MyEnergy sa vtedy venovali práve budovaniu solárnych elektrární, takže po úspešnom vybudovaní solárnej elektrárne na Haiti a návrate na Slovensko som šiel na pracovný pohovor a pomerne rýchlo sme sa dohodli. V apríli 2011 som nastúpil ako technik pre solárne elektrárne.
Ako sa vyvíjalo tvoje pôsobenie vo firme?
Už v lete 2011 ma vedenie spoločnosti oslovilo, aby som preskúmal technické možnosti elektromobility na Slovensku a prezentoval im svoje závery. Musím povedať, že vtedy boli všetky negatívne. Na trhu bol jeden elektromobil, reakcie boli odmietavé, ceny batérií obrovské, celá oblasť pôsobila veľmi biedne. Naše vedenie v tom však napriek tomu videlo príležitosť, a ako sa ukázalo, nemýlili sa. Zamerali sme sa elektrické úžitkové vozidlá a výmenníkové stanice pre batérie, s ktorými sme pracovali niekoľko rokov a expandovali do viacerých krajín. Vtedy sa už začali vyrábať použiteľné elektromobily, na Slovensko prišiel Nissan so svojím Leafom. Keďže v tom čase úplne chýbala nabíjacia infraštruktúra a Nissan nenašiel podporu na jej vybudovanie, hľadali lokálnych partnerov v jednotlivých krajinách, s ktorými sa dohodli na budovaní základnej kostry nabíjacej infraštruktúry. Keď som po stretnutí s Nissanom prezentoval vo firme ich plán, našim vizionárom zažiarili oči a šli sme do toho. V roku 2014 sme sprevádzkovali prvú sieť 15 nabíjacích staníc a tak sme umožnili cestovať elektromobilom z Bratislavy až do Košíc.
Čomu sa venuješ v súčasnosti?
Ako už napovedá názov mojej pozície, venujem sa výskumu a vývoju a riešim, čomu sa budeme venovať ďalej. Mojou víziou je prepojiť elektromobilitu s energetikou a okrem nabíjania poskytovať aj ďalšie služby pre celú elektrizačnú sústavu. Starám sa o projekt Gridbooster, ktorý spája batérie a nabíjanie a práve tento systém nám vďaka uskladnenej energii umožní tieto služby poskytovať. Vybudovali sme už 4 Gridboostre a momentálne dokončujeme zmluvy na ďalších 9, ktoré tento rok postavíme v Poľsku. Tieto Gridboostre nám poskytnú viac ako 1 MWh distribuovanej energie, čo je kapacita zaujímavá pre celú elektrizačnú sústavu, ktorá sa bude dať ďalej využiť na ďalšie doplnkové služby.
Mojou ďalšou víziou je koncept „vehicle to grid“, čo znamená, že každé elektrické vozidlo bude prostredníctvom našej infraštruktúry tiež môcť podľa potreby poskytovať energiu späť do siete.
Okrem toho pracujem na výskume a príprave štúdií pre projekty CEF(nástroj na prepájanie Európy), na ktorých spolupracujem s mojou kolegyňou Zuzkou. Tieto tri projekty sme vyhrali po viac ako dvoch rokoch písania projektových návrhov. Bola to tvrdá práca, ktorá však priniesla svoje ovocie a práve vďaka nej máme prostriedky, ktoré môžeme ďalej investovať do našej infraštruktúry.
Čo máš na svojej práci najradšej?
Svoju prácu mám veľmi rád, každý deň sa stretávam s niečím novým, každý deň sa dozvedám množstvo informácií. Vidím, že naša práca má zmysel pre budúcnosť, a to nielen pre ekológiu a ľudstvo, ale pre celkovú udržateľnosť priemyslu a fungovania spoločnosti. V oblasti transportu sa v súčasnosti dejú veľké zmeny, dá sa povedať že prebieha revolúcia a my sme toho súčasťou. Je to veľmi vzrušujúce. Okrem tohto profesionálneho rozmeru je tu však aj rozmer ľudský. Veľmi ma baví práca v našom tíme, sme super partia odborníkov a kvalitných ľudí.
Aká je GreenWay firma?
GreenWay je dynamická firma, v ktorej sú prítomné vzácne hodnoty, máme jasnú a šľachetnú víziu. Všetci tvrdo pracujeme na dosahovaní našich cieľov a zároveň je to aj zábava. Nad hierarchiou tu prevláda dôvera – tvoríme jednu líniu v ktorej sa nikto necíti byť viac ako ten druhý. Navzájom sa dopĺňame, každý cíti svoju zodpovednosť a prispieva svojim dielom k celkovému výsledku.
Podeľ sa s nami o najsilnejší moment, ktorý si v GreenWay zažil.
Už som spomínal, ako sme v roku 2014 vybudovali prvú kostrovú sieť nabíjacej infraštruktúry na Slovensku. Mojou úlohou vtedy bolo postupne oživiť všetkých 15 staníc od Bratislavy až po Košice. Do elektromobilu som naložil spacák a karimatku a vydal som sa na vôbec prvú elektrickú jazdu po Slovensku. Bola to veľmi napínavá cesta. Na každú stanicu som dorazil s minimálnym dojazdom a nemal som šancu dostať sa ďalej, kým som ju nespojazdnil. Po každom oživení stanice som do firmy posielal fotky a správy, ohlasujúce ďalší úspech a postup. Všetky stanice sa mi podarilo oživiť a po niekoľkých dňoch som sa z Košíc úspešne vrátil naspäť do Bratislavy. Bol som teda prvý človek, ktorý prešiel elektromobilom z Bratislavy do Košíc a to je niečo, čo zrejme budem rozprávať aj svojim vnúčatám
Akí sú tvoji kolegovia?
Ja hovorím, že tu tvoríme taký správny šalát. Sme zelení, každý je iný, ale dokopy tvoríme sýte a zdravé jedlo Všetci sú tu profesionáli v tom, čo robia, po pracovnej stránke sú to odborníci a po ľudskej stránke sú to kvalitní a hodnotní kolegovia. Za tie roky spolu máme veľa pekných zážitkov. Spomínam si, ako sme krátko po vybudovaní prvej siete potrebovali na východ previezť 10 elektrických áut. To bola veľmi dobrodružná akcia, celá firma nasadla do elektromobilov a spoločne sme cestovali na východné Slovensko. Bol to veľmi pekný zážitok, po ceste sa vyskytli aj komplikácie, ale nakoniec sme ešte v ten istý deň všetci šťastne dorazili do Košíc, kde sme to spoločne patrične oslávili. Každý teambuilding je veľmi zaujímavý, zažívame spolu príjemné veci. Máme radi šport, turistiku, hory, radi sa bicyklujeme. S dvoma kolegami chodievame tancovať folklórne tance, takže sa nám prelínajú aj pracovné a súkromné aktivity.
Ako vidíš budúcnosť elektromobility?
Myslím, že vývoj ide dobrým smerom, rastie počet dostupných modelov, zdokonaľujú sa technológie, prispôsobuje sa legislatíva, tarify, energetika, prispôsobuje sa svet. Ja v budúcnosti elektromobility vidím aj komponent autonómnych vozidiel. Myslím, že až tie naozaj vytvoria revolúciu automobilového priemyslu a zmenia celý systém automobilovej dopravy. Vývoj napreduje rýchlejšie ako si myslíme a ja ich príchod odhadujem približne o 5 rokov, aj keď úplná zmena bude určite postupná a celkový prechod bude trvať dlhšie.
Verím, že stredná Európa bude v budúcnosti pokrytá našou infraštruktúrou a budeme hráčmi aj na poli energetiky, kde budeme prepájať vozidlá s nabíjacou infraštruktúrou a energetikou. Myslím, že elektrifikácia sa začne prenášať aj do ďalších foriem dopravy, ako sú kamióny, lode a lietadlá. Výroba energie sa začne decentralizovať, budú sa budovať menšie lokálne zdroje a systém bude treba zabezpečiť tak, aby dokázal fungovať aj bez veľkých centrálnych zdrojov. Čaká nás veľmi veľa práce. Energia je pre život nevyhnutná a my budeme stále hľadať lepšie a efektívnejšie spôsoby jej výroby a spotreby.
Ako si ty dobíjaš baterky?
Vo voľnom čase sa venujem folklórnym tancom, tancujeme v amatérskom súbore. Robíme to pre radosť a pre mňa je to ten najlepší relax. Využívam inú časť svojho mozgu ako v práci, musím si pamätať kroky, pesničky, koordinovať pohyby, usmievať sa na partnerku – úplný opak toho, čo robím v práci Celkovo mám rád pohyb a šport, voľný čas rád trávim vonku v prírode – či už na bicykli, na túre alebo v zime na lyžiach.
Zaujal vás tento rozhovor a chceli by ste sa o Máriovej práci dozvedieť viac? Vypočujte si tento diel Electric Avenue podcastu, v ktorom nám Mário po anglicky podrobnejšie vysvetľuje čomu sa venuje a ako prepájanie energetiky, nabíjacej infraštruktúry a ukladania energie v praxi funguje.