Aká bola vaša cesta k elektromobilite?
Na moje 50 narodeniny mi manželka kúpila skúšobnú jazdu na Tesle. Okamžite sa mi to zapáčilo a už vtedy som si hovoril, že toto si raz kúpim. Asi rok som pokukoval po Teslách, čakal som kým vyrobia a uvedú na trh model 3, vravel som si, že možno potom. Nakoniec som si vyhliadol Hyundai Ioniq Electric a po skúšobnej jazde ihneď objednal. Nemohol som sa dočkať, kedy už príde ten môj na Slovensko. Hneď ako som začal na ňom jazdiť, ľutoval som, že som to nespravil už dávno. Dovtedy sme mali doma dve autá na spaľovací pohon, ale odkedy máme elektromobil, nenašiel som nijaký dôvod sadnúť si ani do jedného z nich. V júli to budú dva roky, odkedy máme elektrické auto, mám najazdených cez 90 000 km a stále sa teším, keď si doňho sadám.
Aké boli reakcie vášho okolia?
Reakcie boli väčšinou pozitívne, ale najmä na internete sa stretávam aj s negatívnymi komentármi, ktoré spochybňujú ekologickosť elektromobilov. Ja však viem, že pri energetickom mixe Slovenska, kde je z fosílnych palív vyrobených len necelých 20 % elektrickej energie, je určite lepšie jazdiť na elektromobiloch ako na autách na spaľovací pohon.
Na aké účely používate váš elektromobil? Ako často na ňom jazdíte?
Každý deň. Málokedy sa stáva, že nikam nejdem, odkedy ho mám, začal som si jazdu autom užívať. Jazdím s ním úplne všade, do práce aj na výlety, s manželkou si dokonca vymýšľame zámienky a dôvody na cesty autom, len aby sme sa mohli previezť. Okrem elektrického auta máme doma aj elektrické kolobežky, tie naložíme do auta a takto na elektrinu chodíme spoznávať nové mestá a miesta.
Nedávno som sa vrátil z Prahy, chodievame často aj do Bratislavy, do Brna, pozrieť naše dcéry. Pred pár mesiacmi sme boli vo Varšave. V Poľsku som ocenil vybudovanú širokú sieť nabíjačiek GreenWay, vďaka ktorej som mohol bezstarostne, spoľahlivo a pohodlne jazdiť aj tam. Pred cestou si vždy dopredu pozriem, kde sa môžem nabiť a podľa toho si naplánujem cestu aj prestávky na kávu.
Ako často a kde nabíjate?
Nabíjam skoro každý deň, hlavne doma. Snažím sa, aby som mal ráno batériu nabitú aspoň na 60-80 % a tomu prispôsobujem nabíjanie. Nabíjanie ovládam cez Smart zásuvku, cez mobil a nastavujem ho tak, aby prebiehalo čo najvýhodnejšie, keď je elektrina lacnejšia.V rámci verejnej nabíjacej infraštruktúry pri dlhých cestách využívam rýchle nabíjačky GreenWay, v bližšom okolí nabíjam pomalšie v nákupných centrách kde si zatiaľ nakúpim, alebo si idem niečo vybaviť. V Dolnom Kubíne nabíjačka nie je, takže na verejnú infraštruktúru sa chodím nabíjať najčastejšie do Martina, Žiliny alebo Banskej Bystrice, kde mám pravidelné pracovné cesty. Na rýchlej 50 kW DC nabíjačke som nabitý do 30 minút, na 11 kW AC nabíjačke približne za 4 hodiny a na domácej 220 V zásuvke za 8-10 hodín.
Nechýba vám vo vašom meste verejná nabíjačka?
Mne osobne nie, ale ako spotrebiteľ viem, že je tu potrebná a sám by som ju privítal. Do nášho mesta by to mohlo prilákať nových návštevníkov a klientov, ja sám si plánujem cesty a zastávky podľa dostupnosti infraštruktúry a cielene chodím na miesta, kde sa môžem nabiť.
Aké sú prevádzkové náklady vášho elektromobilu?
Moje auto má najnižšiu spotrebu na trhu, len 12.5 kWh na 100 km. Ak sa nabíjam doma, jazdím za 1,15 eura na 100 km. Rýchlonabíjačky využívam minimálne, takže drahšie nabíjanie využijem naozaj len párkrát do roka.
Čo sa týka ostatných nákladov, platím štandardnú poistku, ktorá je rovnaká pre všetky autá. Údržba elektromobilu vychádza oveľa lacnejšie ako údržba áut na spaľovací pohon, najvyšší poplatok za prehliadku, aký som zaplatil bolo 100 eur, keď mi vymieňali brzdovú kvapalinu a peľový filter. Zvyčajne však platím oveľa menej. Po 75 000 najazdených kilometroch boli moje brzdy opotrebované len o 30 percent. Využívam rekuperáciu, takže kým nepotrebujem vyložene zastaviť, brzdy takmer nepoužívam. Kolegovia sa mi smejú, že mi brzdy skôr zhrdzavejú, ako sa opotrebujú .
Aké sú podľa vás hlavné výhody elektromobilov?
Pre mňa je to hlavne pohodlie, ticho, celkový komfort a najmä radosť zo šoférovania. Ďalší rozmer je samozrejme ekológia. Odkedy máme doma elektromobil, túto tému vnímame oveľa citlivejšie a začali sme sa s rodinou viac prikláňať k životnému štýlu, ktorý chráni našu planétu. Mám radosť, že zbytočne neznečisťujem ovzdušie, že v našom meste „nesmrdím“. Rád behám, chodím po horách a chcem pritom dýchať čistý vzduch. Nechcem moralizovať, ale myslím si, že každú možnosť šetriť životné prostredie treba využiť. Páči sa mi aj myšlienka zavádzania emisných zón a verím, že príde čas, kedy nám v mestách smradľavé autá už nebudú znepríjemňovať život.
A čo nevýhody?
Ja som zatiaľ žiadnu nenašiel. Na začiatku som cítil miernu neistotu pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti, to však už pominulo. Nabíjačky stále pribúdajú, dnes je už veľmi veľa možností nabíjania a ja mám istotu, že môžem ísť aj do Prahy a ak sa mi náhodou nepodarí nabiť sa na jednej nabíjačke, nabijem sa na ďalšej. Treba rátať s tým, že cesty na väčšie vzdialenosti môžu trvať dlhšie. Už sa tak neponáhľam. Počas nabíjania si oddýchnem, dám si kávu, niečo si prečítam a podstatne menej sa stresujem.
Čo je podľa vás najväčšia bariéra pre elektromobilitu na Slovensku?
Myslím si, že tu veľmi chýba osveta. Veľa ľudí sa ma pýta na úplne základné veci ako dojazd, alebo nabíjanie, dokonca som sa stretol aj so zavádzajúcimi informáciami od ľudí z automobilového priemyslu.
Ďalšou bariérou je to, že na každodenné pohodlné využitie elektromobilov je nevyhnutné pomalé nabíjanie najmä v noci a ľudia, ktorí na bývajú na sídliskách zatiaľ nemajú na takéto nabíjanie dostupnú infraštruktúru.
Čo by ste poradili niekomu, kto uvažuje o kúpe elektromobilu?
Posadil by som ho do svojho auta, nech si to vyskúša. Každý, kto si ku mne doteraz sadol, hneď začal rozmýšľať o kúpe. Ľudia často riešia vysokú nákupnú cenu, ale tá sa po určitom počte najazdených km vráti. Určite to odporúčam každému.