Z výsledkov roka 2023 vyplýva, že sa zásadným spôsobom podarilo zvýšiť využitie (utilizáciu) nabíjacích staníc v sieti GreenWay. Hoci počet prevádzkovaných konektorov na Slovensku k 31.12.2023 predstavoval 621 (s medziročným nárastom o 46 %), celkový objem dodanej energie stúpol z 2 GWh na 4,2 GWh (nárast o 110 %) a počet nabíjaní medziročne stúpol o 78 %. „Je to dobrá ilustrácia toho, že sa naše nabíjačky využívajú stále viac,“ hovorí CEO GreenWay Peter Badík a dodáva: „Pre každého operátora je to dobrá správa, pretože nabíjacie stanice nestaviame preto, aby sme splnili nejaké normy alebo záväzky v Bruseli, ale aby sme pomáhali vodičom elektromobilov dostať sa tam, kam potrebujú – bez obáv o dostupnosť infraštruktúry.“
V súlade s metrikou Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) zverejňuje GreenWay počet nabíjacích bodov (konektorov) dostupných vo svojej sieti. Ten ku koncu roka dosiahol 3089, rok predtým to bolo 2091. Na Slovensku je z tohto počtu zákazníkom k dispozícii 621 konektorov na 236-tich lokalitách po celej krajine. Počet vodičov elektromobilov, ktorí využívajú služby nabíjania v sieti GreenWay sa zvýšil na 88 tisíc (z toho 13 tisíc na Slovensku).
Rozvíjali sa najmä rýchlonabíjacie kapacity siete. Na viacerých lokalitách pribudlo spolu 7 konektorov s výkonom 150 kW a 7 s výkonom 100 kW. Na troch ďalších lokalitách boli navýšené výkony na 100, resp. 150 kW. Geograficky bol výraznejšie posilnený juh Slovenska a niektoré ďalšie regióny mimo diaľnic a rýchlostných ciest. Koncom roka bol otvorený aj zatiaľ najväčší nabíjací hub v bratislavskom centre Bory Mall, kde sa môže nabíjať najviac vozidiel na vysokorýchlostných nabíjačkách.
„Tempo, ktorým pribúdajú nové konektory a lokality v našej sieti, sa v minulom roku mierne spomalilo. Plne však zodpovedá celkovému rozvoju elektromobility u nás a počtu novoregistrovaných vozidiel na elektrický pohon,“ vysvetľuje COO GreenWay Michal Mydlo. „Z našich analýz vyplýva, že Slovensko je geograficky dostatočne pokryté, a preto pozornosť teraz venujeme najmä zvyšovaniu výkonov, resp. pridávaniu konektorov na existujúcich lokalitách.“
Príkladom takéhoto posilňovania kapacít môžu byť lokality Tanker – Čaradice pri rýchlostnej ceste R1, kde je k dispozícii 6 konektorov (4x 200 kW a 2x 22 kW) alebo Dalitrans – Veľké Bierovce pri diaľnici D1, kde sa spoločnosti GreenWay podarilo navýšiť rezervovanú kapacitu, vďaka čomu je už prevádzka šiestich konektorov (2 x 22 kW, 2 x 50 kW a 2 x 150 kW) bezproblémová aj bez dočasného riešenia, pri ktorom sa nízka dostupná kapacita dorovnávala pomocou batériového úložiska.
„Čo sa týka nových lokalít, plánujeme v spolupráci so spoločnosťou TESCO do konca roka 2024 spustiť prevádzku nabíjačiek pri väčšine prevádzok tohto reťazca. Popri tom sa klienti môžu tešiť na ešte väčšie posilnenie regiónov a miest, kde zatiaľ nabíjacia infraštruktúra chýba, vrátane východného Slovenska,“ spresňuje plány GreenWay prevádzkový riaditeľ M. Mydlo.
GreenWay okrem rozvoja infraštruktúry priniesol v roku 2023 aj niekoľko noviniek v oblasti poskytovaných služieb. S dôrazom na ekologický rozmer elektromobility predstavil v spolupráci so slovenskou spoločnosťou Greenlogy produkt GreenCar, ktorý umožňuje majiteľom fotovoltických elektrární čerpať si nevyužitú energiu z vlastnej produkcie na nabíjanie elektromobilu kdekoľvek v sieti GreenWay. „Je to férová ponuka, ktorá nás zásadne odlišuje od konkurencie,“ tvrdí CEO GreenWay a zdôrazňuje: „Všade, kde je to možné, odoberáme od Greenlogy energiu z lokálnych obnoviteľných zdrojov. Na toto som naozaj hrdý, podčiarkuje to náš záväzok zlepšovať životné prostredie rozvíjaním bezemisnej dopravy.“
Pre firemných zákazníkov predstavila spoločnosť ponuku špeciálnych programov GreenWay Energia Fleet, v rámci ktorých si môžu vodiči v závislosti od zvoleného programu čerpať stovky predplatených kilowatthodín na všetkých nabíjacích staniciach GreenWay a tiež u všetkých roamingových partnerov v zahraničí, ale aj v rámci národného roamingu u konkurenčných operátorov pôsobiacich na slovenskom trhu. Atraktívna ponuka presvedčila hneď niekoľko veľkých firiem, ktoré sa v oblasti elektromobility rozhodli stať v regióne priekopníkmi elektromobility, medzi nimi napríklad Scania, Coca Cola alebo Hilti. GreenWay aj naďalej rozvíja spoluprácu s ďalšími členmi konzorcia EES (E-MOBILITY EKOSYSTÉM), ktoré pomáha firmám zabezpečiť plynulý prechod na elektrický fleet – od analýzy a výpočtu návratnosti, cez obstaranie a financovanie vozidiel, výstavbu infraštruktúry až po integráciu obnoviteľných zdrojov energie.
Ďalšia novinka – služba GreenWay Rezident – ponúka komplexný systém riadenia a budovania nabíjacích staníc pre budúcich rezidentov developerských projektov vo výstavbe. „Na vlastné náklady budujeme ešte pred kolaudáciou tzv. chrbticovú infraštruktúru, ktorá v budúcnosti umožní jednoduché pripájanie pomalých domácich nabíjačiek. Zastrešili sme takto napríklad celú nabíjaciu infraštruktúru v bratislavskom projekte NESTO a rozvíjame aj ďalšie podobné spolupráce,“ vysvetľuje Peter Badík.
Skupina GreenWay Infrastructure expanduje do ďalších krajín. Kým vstup na chorvátsky trh bol výsledkom dlhodobej snahy o akvizíciu lokálneho operátora, prevádzku staníc v susednej Českej republike priniesla viac-menej náhoda: „Naše služby si vybrala veľká nadnárodná spoločnosť, ktorá nás požiadala o vybudovanie neverejných nabíjacích staníc vo svojich depách na Slovensku aj v Čechách,“ vysvetľuje COO GreenWay Michal Mydlo zdvojnásobenie počtu krajín, kde spoločnosť pôsobí. S rastom firmy súvisí aj ďalšie rozšírenie počtu zamestnancov, ktorých je spolu už viac ako 200 (z toho vyše 70 pôsobí na Slovensku). Snaha spoločnosti o rozvoj elektromobility v regióne strednej a východnej Európy bola v minulom roku ocenená aj v rámci prestížnej súťaže Deloitte Technology Fast 50 CE 2023, v ktorej získala ocenenie v špeciálnej kategórii Impact Stars.