Spoločnosť Coca-Cola Hellenic Česko a Slovensko sa stala priekopníkom v elektrifikácii vozidlového parku, pričom aktuálne využíva viac ako 30 batériových vozidiel. Prvý ENYAQ vo firme objednali začiatkom roku 2021 v rámci globálneho projektu GreenFleet. Globálna značka si stanovila ambiciózny cieľ znížiť do roku 2030 emisie CO2 o viac ako 50 % oproti roku 2017.
„Skúsenosti s prvým EV vo firme prekonali očakávania, a tak sa postupne menili aj názory ľudí na možnosť elektrifikácie vozidlového parku. Flotilu sme postupne rozširovali. Dnes už máme napríklad v Prahe a okolí hybridné nákladné vozidlá, testovali sme tam čisto elektrické nákladné auto na mestský rozvoz, v Česku a na Slovensku jazdia v elektromobiloch prví obchodní zástupcovia v rámci sales motivačného programu a do konca roku 2025 plánujeme, že 40 % nášho vozového parku bude bezemisných,“ hovorí fleetový manažér Martin Prídala.
Začlenenie EV do flotily prinieslo aj praktické výzvy, najmä čo sa týka nabíjacej infraštruktúry a účtovania nákladov na nabíjanie. Firma musela nájsť riešenia pre nabíjacie stanice v depách a doma u vodičov, zabezpečiť prehľad o nabíjaní a spravovať rozúčtovanie súkromných jázd. Partnera, ktorý by služby nabíjania komplexne zastrešil, hľadala firma vo veľkom tendri, do ktorého prizvala viacerých silných hráčov zo Slovenska aj z Českej republiky. „Vybrali sme poskytovateľa nabíjacích služieb, ktorý dokázal urobiť ten povestný krok navyše a vyšiel v ústrety všetkým našim požiadavkám – od podmienky, aby sa nabíjanie realizovalo jednotnou autentifikáciou pomocou jednej karty na súkromných aj verejných nabíjačkách, aby sme na jednom mieste mali prehľad o všetkých súvisiacich nákladoch, aby sme dokázali rozlíšiť medzi služobným a súkromným nabíjaním, až po požiadavku, aby sme mali istotu, že nám z technickej stránky dodajú spoľahlivé a overené riešenie, ktoré nebude náročné na údržbu a v prípade problémov dokáže reagovať pružne a bezodkladne,“ hodnotí náročný medzinárodný tender fleetový manažér nápojového gigantu.
Na strane dodávateľa nabíjacích služieb, ktorým sa napokon stala spoločnosť GreenWay Infrastructure, bolo potrebné viaceré požiadavky klienta vyriešiť individuálne a takpovediac „na kľúč“. Získanie Coca Coly napríklad znamenalo, že GreenWay rozšíril svoje podnikanie do ďalšej krajiny, keď po Slovensku a Poľsku postavil prvé nabíjacie stanice aj na území Českej republiky. V roku 2023 to bolo 12 staníc v centrále spoločnosti v Prahe, ďalšie tri pribudli v Bratislave a do prevádzky bola uvedená aj nabíjacia stanica u jedného zo zamestnancov doma. Rozvoj privátnej nabíjacej infaštruktúry pre Coca Colu bude v roku 2024 pokračovať vybudovaním ďalších 40 AC staníc a jednej DC rýchlonabíjacej stanice v Prahe a štyrmi AC nabíjacími stanicami v distribučnom sklade pri Triblavine.
JEDNA KARTA, JEDEN PROGRAM, JEDNA FAKTÚRA
„Najväčšiu výhodu však predstavuje systém, pomocou ktorého je nabíjanie všetkých vozidiel autorizované, evidované a zúčtovávané. Všetky nabíjania – bez ohľadu na to, či boli realizované na domácej nabíjačke, v centrále spoločnosti, alebo na verejnom nabíjacom bode – zastrešuje účtovne jeden dodávateľ, ktorý k tomu poskytuje prehľadný online manažment. V ňom si ako správca fleetu dokážem urobiť okamžitý prehľad o nákladoch, spotrebe a zvyklostiach vodičov. Údaje zo systému využívame na ďalšiu analýzu, napríklad na identifikáciu lokalít, kde bude treba budovať nabíjaciu infraštruktúru v budúcnosti, jej parametrov, výkonu a podobne,“ hodnotí spoluprácu s GreenWay Martin Prídala a dodáva: „Výhodné sú aj predplatené balíky energie, ktoré si vodiči čerpajú na ľubovoľnej verejnej nabíjačke – a keďže GreenWay takéto stanice v Českej republike nemá, všetko ide z predplatených kilowattov aj v rámci medzinárodného roamingu, ktorý je dostupný u takmer všetkých českých poskytovateľov nabíjacích služieb“.
Jedným z hlavných dôvodov, ktoré firmu posúvajú v transformácii vozidlového parku na elektromobilitu stále vpred, sú pozitívne ohlasy a skúsenosti zamestnancov: „Hoci na začiatku panovali naozaj veľké obavy a dostával som aj otázky, či sme sa nezbláznili, postupne si elektromobily obľúbili aj tí najväčší skeptici.“ Praktické skúsenosti jednoznačne preukázali, že v elektromobiloch môžu skutočne jazdiť aj obchodní zástupcovia, ktorí sú prakticky neustále na cestách a nájazdy počítajú v tisíckach kilometrov. No nielen tí – vo flotile má firma zaradené už aj dodávky Caddy Maxi, v ktorých si technici prevážajú kompletnú pojazdnú dielňu na servis strojov a zariadení v prevádzkach zákazníkov. V prvom kvartáli 2024 úspešne otestovali v Prahe aj elektrické nákladné vozidlo na mestskú distribúciu produktov, pričom jeho nabíjanie zabezpečovali na privátnej nabíjačke v depe.
A keď sme už pri medzinárodných skúsenostiach, aké sú rozdiely pri používaní elektromobilu v Čechách a na Slovensku? „V Českej republike môžu využívať viaceré výhody, napríklad môžu bezplatne parkovať v Prahe alebo Liberci. Za elektromobily neplatíme ani diaľničné známky, ani cestnú daň.“ vymenováva Prídala vymoženosti u našich západných susedov. Kým u nás sa vláda zatiaľ len zaviazala preveriť možnosti, ktorými by adaptáciu elektromobilov uľahčila, v Česku už sú spustené aj dotačné programy, a to nielen na obstaranie vozidla, ale aj príslušnej nabíjacej infraštruktúry. Len pre zaujímavosť, Česi odpúšťajú diaľničné poplatky aj elektromobilom zo zahraničia, stačí sa zaregistrovať na webe edalnice.cz.
V roku 2024 plánuje Coca Cola rozšíriť elektrický vozidlový park na 80 vozidiel a dostavať desiatky ďalších nabíjacích staníc. Aj v tejto fáze sa spolieha na služby spoločnosti GreenWay.
Text bol uverejnený v ročenke Elektromobilita 2024