Stredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie - Greenway Slovakia
Greenway SlovakiaStredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie
Maroš Šefcovic (vľavo) a Pavol Šajgalík

Maroš Šefcovič (vľavo) a Pavol Šajgalík [TASR/Pavol Zachar]

Elektromobilita môže zachrániť automobilový priemysel, tvrdí slovenský eurokomisár.

Nová nabíjačka na elektromobily umožňuje skladovať elektrinu. GridBooster elektrinu nazhromaždí, keď sa dobíja menej elektromobilov, a vydá, keď sa ich dobíja viac. Odber zo siete tak lepšie prispôsobí ponuke a jej aktuálnej cene. Dokáže tiež uskladniť produkciu z obnoviteľných zdrojov, ktorá sa neprispôsobuje spotrebe, ale aktuálnemu počasiu.

Nabíjačka Vehicle to Grid zase dokáže otočiť smer toku elektriny. Namiesto do elektromobilu ju posiela naspäť do siete. To vtedy, keď elektromobil stojí na parkovisku. Celá flotila elektrických vozidiel tak môže slúžiť ako obrovská batéria. Napríklad v čase, keď nefúka dosť vetra a nesvieti dosť slnka pre obnoviteľné zdroje.

Obe technológie už fungujú na Slovensku ako v prvej krajine strednej Európy. V decembri a v januári ich prišiel spropagovať podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič. Ten vlani predložil legislatívny balíček čistá mobilita, ktorý má obmedziť výrobu spaľovacích motorov. „Chceme zachrániť automobilový priemysel,“ povedal Šefčovič pre EURACTIV Slovensko počas návštevy Bratislavy.

Predstavitelia štátu a Zväzu automobilového priemyslu SR sa k novým batériovým technológiám iniciatívne nevyjadrovali. Súhlasili však s predĺžením slovenskej dotačnej schémy na nákup elektromobilov.

Zmena energetiky od základov

GridBooster spustila v januári v bratislavskom obchodnom centre Avion spoločnosť GreenWay Infrastructure. Získala preň financovanie z európskeho Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Podľa spoločnosti ide o prvý takýto systém v strednej a východnej Európe.

V tlačovej správe vysvetľuje, že bežné nabíjačky odoberajú elektrinu výhradne zo siete, kým GridBooster ju dokáže získať z batérie, siete či oboch zdrojov.

„Je to prvý v sérii krokov, ktoré môžu od základov zmeniť energetický systém, ako ho teraz poznáme,“ tvrdí spoločnosť.

Využiť batérie v elektromobiloch

GridBooster pozostáva z dvoch nabíjacích bodov s individuálnou kapacitou 50kW a batériou s kapacitou 52 kW.

„Systém umožňuje batériu opätovne dobiť zo siete v čase, keď cena elektriny klesne, prípadne ju nabíjať aj z miestneho obnoviteľného zdroja, napríklad solárnej inštalácie,“ píše GreenWay Infrastructure.

Podľa spoluzakladateľa GreenWay Petra Badíka ide o „prvý krok v našej stratégii vybudovať sieť nabíjacích staníc pre elektromobily, ktorá nielen dodáva vozidlám elektróny na ich pohyb, ale takisto umožní využiť potenciál miliónov batérií v elektrických vozidlách poskytnúť svoju úložnú kapacitu a flexibilitu pri ich nabíjaní ako službu energetickej sieti.“

Slovensku chýba politik, ktorý by bol tvárou elektromobility, hovorí jej priekopník

Nedostatok výskumu v elektromobilite je symptómom chýbajúcej dlhodobej vízie, myslí si PETER BADÍK.

Návrat elektriny do siete

Nabíjačka Vehicle to Grid bola v decembri umiestnená v areáli Slovenskej akadémie vied (SAV) v Bratislave málo známou spoločnosťou Zeroemission. Do siete dokáže vrátiť nadbytočnú energiu z elektrického vozdila a tým ju stabilizovať. Jej kapacita je 10kW.

„V areáli SAV na Patrónke je takýto systém inštalovaný vôbec prvýkrát v rámci priestoru Vyšehradského regiónu,“ tvrdí SAV v tlačovej správe.

Na rozdiel od GridBoosteru však Vehicle to Grid nebude dostupná širokej verejnosti. Určená je zamestnancom SAV a vedcom, ktorí na nich robia výskum.

Nový podnikateľský model

„Uvedomujeme si naliehavosť znečisťovania ovzdušia automobilovou dopravou, a preto sme prijali ponuku automobilky a firmy, ktorá vyrába nabíjacie stanice. Plánujeme kúpu prvých dvoch elektromobilov, ktoré sa nám vďaka projektu podarí získať za zvýhodnenú cenu,“ povedal pri otvorení stanice predseda SAV Pavol Šajgalík.

Akadémia chce ísť podľa svojho šéfa „príkladom pre iné inštitúcie v Slovenskej republike.“

Šefčovič chváli Slovensko za elektromobilitu, Fico vyzýva k obozretnosti

Podpredseda Európskej komisie a slovenský premiér predstavili dva odlišné pohľady na budúcnosť energetiky a priemyslu.

Vincent Ricoux, marketingový riaditeľ Nissanu pre strednú a východnú Európu, ktorý vyrába autá schopné vracať elektrinu do siete, vidí v projekte zárodok nového podnikateľského modelu. V budúcnosti bude majiteľ elektromobilu predávať elektrinu do siete v čase, keď je auto v pokoji a dopyt po elektrine na špičke. Alebo ju bude odoberať zadarmo, ak povolí používanie svojho auta ako batérie.

Únia potrebuje 800 tisíc nabíjačiek

Podľa eurokomisára Šefčoviča má dnes Európska únia 200 tisíc nabíjacích staníc, potrebuje ich však štyrikrát viac. Je teda evidentné, že potrebujeme zrýchliť budovanie staníc. Bolo preto vyčlenených do roku 2020 na podporu budovania infraštruktúry 900 miliónov eur,“ povedal slovenský komisár v Bratislave.

Komisia dá milióny eur na nabíjačky pre elektromobily. Aj v Bratislave

V krajinách V4 vyrastie nabíjacia infraštruktúra financovaná Úniou.

Nové nabíjačky privítala aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). „Sme radi, že sa na Slovensku uvádzajú do prevádzky top technológia. Znamená to, že slovenské subjekty tieto inovácie nepoznajú len teoreticky, ale nasadzujú ich v praxi,“ povedal pre EURACTIV Slovesko šéf SEVA Peter Ševce.

„Stanica V2G dáva priestor na analýzu obojsmerných tokov energie a využitia batérií v autách na služby pre distribučné spoločnosti. GridBooster je zas ukážkou využitia financovanie zo schémy CEF, prostredníctvom ktorej sa na Slovensku investuje do nabíjacej infraštruktúry. Je potrebné, aby sme do rozvoja infraštruktúry oveľa viac zapojili národné finančné mechanizmy a podporili jej systematický rozvoj na úrovni miest a obcí,“ podčiarkol Ševce.

Predĺženie dotačnej schémy

Národné inštitúcie sa nateraz obmedzili na príspevky na nákup elektromobilov. Udeľuje ich ministerstvo hospodárstva v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu (ZAP) SR.

Rezort hospodárstva v januári komunikoval predĺženie schémy, ktorá sa mala pôvodne skončiť vlani v novembri. Po novom bude možné o príspevok z 5,2 miliónového fondu požiadať aj v prvom polroku 2018.

Od novembra 2016 do Vianoc 2017 sa podarilo podporiť 485 žiadateľov. Podporu pre elektrické autá žiadalo 289 z nich, pre hybridy 196. Celková hodnota uvoľnených príspevkov je 2 milióny eur. „Nie je to celkom to, čo sme očakávali, ale je to určite významné zvýšenie počtu elektromobilov na Slovensku. Problémom masovejšieho rozšírenia elektromobilov je najmä cena automobilu,“ citovala Petra Žigu (Smer-SD) TASR.

Šefčovič vidí pozitívne reakcie

Okrem podpory pre budovanie infraštruktúry predložil komisár Šefčovič aj legislatívny balíček čistá mobilita. Obsahuje cieľ znížiť emisie osobných a ľahkých úžitkových vozidiel medzi rokmi 2021 a 2030 o 30 percent. Slovenský automobilový priemysel však považuje emisné ciele za „mimoriadne náročné“ až „nerealistické“.

Slovenské automobilky považujú Šefčovičov dopravný balíček za „nerealistický“

Zväz automobilového priemyslu chce minimalizovať svoje ohrozenie novou legislatívou.

Šefčovič pre EURACTIV Slovensko povedal, že chápe, „tradičnú obavu automobilového priemyslu, aby sme ho netlačili do riešení, ktoré sú technicky nerealizovateľné, alebo ktoré by spôsobili stratu jeho konkurencieschopnosti.“

Zdôraznil však, že po zverejnení balíčka čistá mobilita „prišli z väčšiny členských krajín veľmi podporné hlasy.“ Automobilový priemysel má podľa neho „skôr obavy, aby sa v záverečnej etape diskusií medzi členskými krajinami a Európskym parlamentom, nesmerovalo ešte k zvyšovaniu ambícií.“

„Coolové“ auto je Tesla

„My nechceme automobilový priemysel zaťažovať nezmyselnými požiadavkami. My ho chceme zachrániť. Cítime zodpovednosť za 12 miliónov ľudí, ktorí pracujú v európskom automobilovom priemysle,“ uistil Šefčovič.

Komisár si všíma, že bruselské taxíky sú čoraz častejšie čínske elektrické  autá. „Pre mladých ľudí podľa prieskumov už nie je ´coolové´ auto Mercedes alebo Lamborghini, ale Tesla. V automobilovom priemysle máme problém. Čím skôr naskočíme na tento trend (čistejšej mobility), tým väčšiu službu všetkým pracovníkom v autopriemysle urobíme.“

„Všetky európske automobilky vrátane tých, ktoré sú na Slovensku – Jaguar Land Rover, Peugeot alebo Volkswagen – pripravujú nový model s elektrickým prvkom. Či už to bude plne elektrické auto alebo hybrid, dostane sa do európskych showroomov v priebehu dvoch rokov,“ uzavrel komisár.

Stredoeurópsky skokan? Slovensko testuje nové nabíjacie technológie