GreenWay Infrastructure s.r.o., Šustekova 49, 851 04 Bratislava
x

Voľba konektora záleží od Vášho auta a času, ktorý na nabíjanie máte vyhradený. Rôzne vozidlá majú rôzne konektory (napr. Volkswagen eUp je vybavený konektormi CCS combo a Type 2, zatiaľ čo Nissan LEAF používa ChAdeMO). Niektoré konektory sú uspôsobené na rýchle nabíjanie (CCS combo, ChAdeMO), kde nabíjanie je rýchlejšie, avšak cena býva vyššia.

Ďalšie otázky z tejto témy

Čo je elektromobil?

Elektromobilita je oblasť rozvoja mobility, ktorá umožňuje dopravu bez priamych emisií, nezávislú na fosílnych palivách. Vozidlá na svoj pohon využívajú elektrickú energiu. Batérie v týchto vozidlách sú dobíjané AC (striedavým) alebo DC (jednosmerným) prúdom a vozidlá poháňajú tak, že menia túto elektrickú energiu na mechanickú. Veľkou výhodou elektrických vozidiel je, že ich motory vedia pracovať aj spätne a to napríklad dobíjaním energie pri brzdení a tak “regenerovať” batériu.

Elektrické vozidlá poskytujú viacero výhod:

  • Energiu získavajú z elektriny, ktorú je možné generovať z obnoviteľných zdrojov.
  • Nespaľujú palivá, nemajú výfuky a netvoria lokálne emisie, čím prispievajú k zlepšeniu kvality ovzdušia a zdravšiemu životnému prostrediu.
  • Majú podstatne menej mechanických častí, vďaka čomu sú oveľa efektívnejšie a vyžadujú menej údržby ako vozidlá na spaľovací pohon.
  • Sú tiché a nevytvárajú hlukové znečistenie.
  • Palubný počítačový systém a batérie elektrických vozidiel budú v budúcnosti dôležitým prvkom nového, moderného energetického systému, založeného na obnoviteľných zdrojoch energie, inteligentných sieťach a lokálnej akumulácii energie.

Aký je dojazd elektromobilu?

Dojazd elektrických vozidiel je v súčasnosti cez 200 km na jedno nabitie, v závislosti od konkrétneho modelu. Je však ovplyvnený niekoľkými faktormi ako napríklad štýl jazdy, teplota baterií, využitie vykurovania či klimatizácie. Využívajú režim rekuperácie, teda spätné nabíjanie batérie pri brzdení. Elektromobil začne brzdiť akonáhle spustíte nohu z plynového pedálu a tým dobíja batériu. Silu rekuperácie si zvyčajne možno nastaviť a meniť podľa podmienok jazdy. Pri silnejšej rekuperácii brzdí motor intenzívnejšie a dobíja batériu rýchlejšie. Funguje to podobne ako brzdenie motorom so zaradenými rôznymi rýchlostnými stupňami, avšak v tomto prípade sa naviac vyrába energia ktorú možno neskôr opäť využiť.

Aký je rozdiel medzi elektrickým vozidlom, plug-in hybridom a hybridom?

Plne elektrické využívajú na svoj pohon iba elektrickú energiu, uloženú v batériách. Tieto vozidlá sú vybavené aj konektorom na nabíjanie, rovnako ako napríklad počítače. Plne elektrické vozidlá je možné nabíjať z domácej elektrickej zásuvky alebo na špeciálnych nabíjacích staniciach pre elektrické vozidlá s rôznymi výkonmi.

Hybridné vozidlá majú aj elektrický, aj spaľovací motor a na svoj pohon využívajú obidva. Tradičné hybridy využívajú elektrickú energiu pri pomalej jazde a na spaľovací pohon prechádzajú pri potrebe rýchlejšieho zvýšenia výkonu. Pre maximálny výkon využívajú oba motory naraz. Palubná batéria sa nabíja interne a palivo do spaľovacieho motora tankujú na čerpacích staniciach. Plug-in hybridy využívajú v prvom rade elektrickú energiu a spaľovací motor zapájajú pre zvýšenie výkonu a dojazdu. Ako naznačuje samotný názov, tieto hybridy využívajú možnosť dobíjania batérií elektrickým káblom z externého zdroja elektrickej energie.

Sú elektrické vozidlá naozaj ekologickejšie?

Určite áno! Elektromobily sú šetrnejšie k životnému prostrediu, pri pohľade na ich celý životný cyklus. Pri tvorbe elektrickej energie je samozrejme dôležité vedieť, odkiaľ táto energia pochádza, čo je špecifické pre každú krajinu. Napríklad na Slovensku je 80 % elektriny vyrobených z jadra. Zaujímavé je v tomto smere porovnať krajiny, ktoré majú extrémne „špinavý“ a extrémne „čistý“ zdroj elektrickej energie. Napríklad v Poľsku, kde väčšina elektrickej energie stále pochádza z uhlia (čo je jeden z „najšpinavších“ zdrojov), aj tak vyprodukuje elektromobil asi o 25% menej CO2, ako klasické vozidlo na fosílne palivo. V Švédsku, kde energia naopak pochádza z “čistých” zdrojov je to až o 85% menej.

S akými investíciami je potrebné rátať po kúpe elektromobilu?

Nakoľko majú elektromobily menej mechanických časti, je aj ich následná údržba jednoduchšia. Samozrejme treba rátať s nákladmi ako stierače, zimné pneumatiky, peľový filter, ale veľká časť nákladov ako sa zníži alebo úplne odstráni, ako: výmena oleja, menšie opotrebenie bŕzd, nie je potrebná emisná kontrola, nízka poistka. Súčiastky ako filter pevných častíc, či katalyzátor tiež nebude treba nikdy vymienať, nakoľko ich elektromobil nemá.

Aké sú typy nabíjacích konektorov?

Najpoužívanejšie typy konektorov sú CHAdeMO, Combo-Type 2 (CCS) a Type 2. Tieto tri typy konektorov sú aktuálne najpoužívanejšie celosvetovo a väčšina elektrických vozidiel používa jeden z nich. Na rýchlonabíjacích staniciach GreenWay nájdete všetky tieto tri typy konektorov. Naše partnerské stanice sú zvyčajne uspôsobené iba na AC nabíjanie a tým pádom sa na nich nachádza iba Type 2 (“Mennekes”) konektor.

CHAdeMO – nabíjanie jednosmerným prúdom, do  62.5 kW. Za 30 minút nabíjania sa batéria nabije z 0 až na 80 %.

Type 2 (“Mennekes”) – rýchlonabíjací konektor. Nabíjanie striedavým prúdom, s nabíjacou kapacitou od 3,7 do 43,5 kW. Type 2 je od roku 2017 v EU schválený ako štandard pre všetkých výrobcov elektrických vozidiel.

Combo-Type 2 (CCS) – Konektor umožňuje AC aj DC nabíjanie. Mennekes na striedavý prúd je doplnený o dva kontakty na jednosmerný prúd pre rýchle nabíjanie.

Aké sú základné vlastnosti elektrických vozidiel, čo sa týka riadenia, dojazdu a bezpečnosti?

Hlavnou výhodou elektrických vozidiel sú nepochybne ich nulové lokálne emisie a s tým spojená ochrana životného prostredia. Výhody má však aj samotná jazda na elektromobile. Elektromobily sa štartujú stlačením tlačidla “štart”, čím sa zapne elektrický okruh a počítač vozidla, ako pri akomkoľvek inom inteligentnom zariadení. Elektromobily sa rozbiehajú rýchlejšie ako dieselové vozidlá, nemajú prevody a pri stlačení plynového pedálu poskytujú okamžite plné zrýchlenie. Využívajú režim rekuperácie, teda spätné nabíjanie batérie pri brzdení. Elektromobil začne brzdiť akonáhle spustíte nohu z plynového pedálu a tým dobíja batériu. Silu rekuperácie si zvyčajne možno nastaviť a meniť podľa podmienok jazdy. Pri silnejšej rekuperácii brzdí motor intenzívnejšie a dobíja batériu rýchlejšie. Funguje to podobne ako brzdenie motorom so zaradenými rôznymi rýchlostnými stupňami, avšak v tomto prípade sa naviac vyrába energia ktorú možno neskôr opäť využiť. Dojazd elektrických vozidiel je v súčasnosti od 200 do 500 km (Tesla Model S 100D) na jedno nabitie. Je však ovplyvnený niekoľkými faktormi, ako napríklad štýl jazdy, teplota baterií, využitie vykurovania, či klimatizácie. Elektromobily musia prejsť rovnakými bezpečnostnými testami ako vozidlá na spaľovací pohon, čiže jazda na nich je rovnako bezpečná. Nabíjanie je takisto bezpečné, a to v každom počasí, dážď ani sneh nepredstavujú žiadne riziko. Za zmienku stojí, že elektromobil Tesla Model 3 bol ohodnotený ako najbezpečnejší automobil na svete.