Nové zmeny od 6.novembra 2019
Prečo mám potvrdiť zmeny vo svojom konte, prečo sú tie zmeny potrebné?
- už nemusíte myslieť na to, koľko zaplatíte v ktorej krajine a sieti - s mesačným programom od GreenWay nabíjate všade za rovnakú cenu
- pri mesačných programoch sú ceny za nabíjanie ešte výhodnejšie
- pri nočnom AC nabíjaní Vám nebude účtovaný časový poplatok (tzv. parkovné)
- pre jednoduchšie a komfortnejšie nabíjanie sme pre Vás pripravili mobilnú aplikáciu
- čaká Vás rozširovanie nabíjacích lokalít a zvyšovanie výkonu na vybraných lokalitách (až do 150 kW)
- zaviedli sme priradenie platobnej karty k Vášmu účtu a následnú jednoduchú fakturáciu
Kedy začínajú platiť nové cenové programy/nové služby?
Mám používať radšej Driver Zone alebo mobilnú aplikáciu?
Som zákazníkom GreenWay, ale nepamätám si svoje prihlasovacie údaje. Čo mám robiť?
Ako mám začať nabíjať cez mobilnú aplikáciu?
Ktorý cenový program je pre mňa ten správny?
Prečo mám uviesť údaje o svojom vozidle?
Prečo musím potvrdzovať svoje údaje?
Prečo musím uviesť svoju platobnú kartu?
Ako dokončím zmenu vo svojom konte?
Čo mám robiť ak nechcem nový cenový program?
Kedy je posledný deň, kedy môžem nabíjať v rámci svojho „starého“ programu Energia / ONE?
Všeobecné otázky
Čo je elektromobil?
- Energiu získavajú z elektriny, ktorú je možné generovať z obnoviteľných zdrojov.
- Nespaľujú palivá, nemajú výfuky a netvoria lokálne emisie, čím prispievajú k zlepšeniu kvality ovzdušia a zdravšiemu životnému prostrediu.
- Majú podstatne menej mechanických častí, vďaka čomu sú oveľa efektívnejšie a vyžadujú menej údržby ako vozidlá na spaľovací pohon.
- Sú tiché a nevytvárajú hlukové znečistenie.
- Palubný počítačový systém a batérie elektrických vozidiel budú v budúcnosti dôležitým prvkom nového, moderného energetického systému, založeného na obnoviteľných zdrojoch energie, inteligentných sieťach a lokálnej akumulácii energie.
Aký je dojazd elektromobilu?
Aký je rozdiel medzi elektrickým vozidlom, plug-in hybridom a hybridom?
Plne elektrické využívajú na svoj pohon iba elektrickú energiu, uloženú v batériách. Tieto vozidlá sú vybavené aj konektorom na nabíjanie, rovnako ako napríklad počítače. Plne elektrické vozidlá je možné nabíjať z domácej elektrickej zásuvky alebo na špeciálnych nabíjacích staniciach pre elektrické vozidlá s rôznymi výkonmi.
Hybridné vozidlá majú aj elektrický, aj spaľovací motor a na svoj pohon využívajú obidva. Tradičné hybridy využívajú elektrickú energiu pri pomalej jazde a na spaľovací pohon prechádzajú pri potrebe rýchlejšieho zvýšenia výkonu. Pre maximálny výkon využívajú oba motory naraz. Palubná batéria sa nabíja interne a palivo do spaľovacieho motora tankujú na čerpacích staniciach. Plug-in hybridy využívajú v prvom rade elektrickú energiu a spaľovací motor zapájajú pre zvýšenie výkonu a dojazdu. Ako naznačuje samotný názov, tieto hybridy využívajú možnosť dobíjania batérií elektrickým káblom z externého zdroja elektrickej energie.
Sú elektrické vozidlá naozaj ekologickejšie?
Určite áno! Elektromobily sú šetrnejšie k životnému prostrediu, pri pohľade na ich celý životný cyklus. Pri tvorbe elektrickej energie je samozrejme dôležité vedieť, odkiaľ táto energia pochádza, čo je špecifické pre každú krajinu. Napríklad na Slovensku je 80 % elektriny vyrobených z jadra. Zaujímavé je v tomto smere porovnať krajiny, ktoré majú extrémne „špinavý“ a extrémne „čistý“ zdroj elektrickej energie. Napríklad v Poľsku, kde väčšina elektrickej energie stále pochádza z uhlia (čo je jeden z „najšpinavších“ zdrojov), aj tak vyprodukuje elektromobil asi o 25% menej CO2, ako klasické vozidlo na fosílne palivo. V Švédsku, kde energia naopak pochádza z “čistých” zdrojov je to až o 85% menej.
S akými prevádzkovými nákladmi je potrebné rátať po kúpe elektromobilu?
Aké sú typy nabíjacích konektorov?
Najpoužívanejšie typy konektorov sú CHAdeMO, Combo-Type 2 (CCS) a Type 2. Tieto tri typy konektorov sú aktuálne najpoužívanejšie celosvetovo a väčšina elektrických vozidiel používa jeden z nich. Na rýchlonabíjacích staniciach GreenWay nájdete všetky tieto tri typy konektorov. Naše partnerské stanice sú zvyčajne uspôsobené iba na AC nabíjanie a tým pádom sa na nich nachádza iba Type 2 (“Mennekes”) konektor.
CHAdeMO – nabíjanie jednosmerným prúdom, do 62.5 kW. Za 30 minút nabíjania sa batéria nabije z 0 až na 80 %.
Type 2 (“Mennekes”) – rýchlonabíjací konektor. Nabíjanie striedavým prúdom, s nabíjacou kapacitou od 3,7 do 43,5 kW. Type 2 je od roku 2017 v EU schválený ako štandard pre všetkých výrobcov elektrických vozidiel.
Combo-Type 2 (CCS) – Konektor umožňuje AC aj DC nabíjanie. Mennekes na striedavý prúd je doplnený o dva kontakty na jednosmerný prúd pre rýchle nabíjanie.
Ako zvoliť správny konektor na nabíjanie?
Aké sú základné vlastnosti elektrických vozidiel, čo sa týka riadenia, dojazdu a bezpečnosti?
Hlavnou výhodou elektrických vozidiel sú nepochybne ich nulové lokálne emisie a s tým spojená ochrana životného prostredia. Výhody má však aj samotná jazda na elektromobile. Elektromobily sa štartujú stlačením tlačidla “štart”, čím sa zapne elektrický okruh a počítač vozidla, ako pri akomkoľvek inom inteligentnom zariadení. Elektromobily sa rozbiehajú rýchlejšie ako dieselové vozidlá, nemajú prevody a pri stlačení plynového pedálu poskytujú okamžite plné zrýchlenie. Využívajú režim rekuperácie, teda spätné nabíjanie batérie pri brzdení. Elektromobil začne brzdiť akonáhle spustíte nohu z plynového pedálu a tým dobíja batériu. Silu rekuperácie si zvyčajne možno nastaviť a meniť podľa podmienok jazdy. Pri silnejšej rekuperácii brzdí motor intenzívnejšie a dobíja batériu rýchlejšie. Funguje to podobne ako brzdenie motorom so zaradenými rôznymi rýchlostnými stupňami, avšak v tomto prípade sa naviac vyrába energia ktorú možno neskôr opäť využiť. Dojazd elektrických vozidiel je v súčasnosti od 200 do 500 km (Tesla Model S 100D) na jedno nabitie. Je však ovplyvnený niekoľkými faktormi, ako napríklad štýl jazdy, teplota baterií, využitie vykurovania, či klimatizácie. Elektromobily musia prejsť rovnakými bezpečnostnými testami ako vozidlá na spaľovací pohon, čiže jazda na nich je rovnako bezpečná. Nabíjanie je takisto bezpečné, a to v každom počasí, dážď ani sneh nepredstavujú žiadne riziko. Za zmienku stojí, že elektromobil Tesla Model 3 bol ohodnotený ako najbezpečnejší automobil na svete.
Používanie nabíjacích staníc GreenWay
Čo je sieť nabíjacích staníc GreenWay?
Ako môžem začať nabíjať na staniciach GreenWay?
Ako začať a ukončiť nabíjanie?
- Môžete použiť Vašu nabíjaciu GreenWay kartu/kľúčenku a následne postupovať podľa inštrukcií na nabíjačke. Kartou/kľúčenkou nabíjanie ukončíte tak, že ju priložíte k panelu nabíjačky a zvolíte možnosť „Zastaviť nabíjanie“. Následne môžete odpojiť konektor od Vášho auta.
- Môžete si stiahnuť našu mobilnú aplikáciu alebo využiť webovú aplikáciu (Driver Zone), prihlásiť sa, vyhľadať lokalitu, na ktorej sa nachádzate, zvoliť konektor, kliknúť na „Nabíjať“/“Spustiť nabíjanie“ a následne pripojiť konektor k Vášmu vozidlu. Nabíjanie ukončíte kliknutím na možnosť „Zastaviť nabíjanie“ v okne s informáciami o Vašom nabíjaní. Následne môžete odpojiť konektor z Vášho auta.
- Môžete využiť možnosť jednorazového nabíjania - stačí vyplniť Vaše základné údaje (meno, dátum narodenia, e-mail, heslo, platobnú kartu) a môžete začať nabíjanie prostredníctvom mobilnej alebo webovej aplikácie(nevýhodou však je vyššia cena
Ako môžem rýchlo ukončiť nabíjanie v prípade núdze?
V núdzových situáciách môžete okamžite ukončiť nabíjanie stlačením červeného núdzového tlačidla „Emergency button“ pod displejom nabíjačky. Núdzové tlačidlo je možné používať iba v prípade núdze a nie je primárne určené na zastavenie nabíjania. Ak niekedy použijete núdzové tlačidlo, prosím, ihneď nás kontaktujte.
Kde môžem nájsť aktuálne informácie o stave nabíjacích staníc?
Sú nabíjacie stanice dostupné non-stop?
Je parkovanie pri nabíjacích staniciach zadarmo?
Registrácia v sieti GreenWay
Ako sa môžem zaregistrovať?
Môžem sa zaregistrovať aj keď žijem v zahraničí?
Môže sa zaregistrovať aj právnická osoba? Budú faktúry vystavované na túto spoločnosť?
Samozrejme. Registráciu môžete vytvoriť aj na Vašu spoločnosť, na ktorú Vám budú následne faktúry vystavované. Pri registrácií zvoľte možnosť „Právnická osoba alebo živnostník“ v hornej časti registračného formuláru.
Môžem sa registrovať aj bez uvádzania informácií o svojom vozidle?
Samozrejme. Údaje o Vašom vozidle uvádzať nemusíte. Avšak uvedením informácií o vozidle, ktoré používate nám pomáhate stále zlepšovať naše služby.
Ako môžem upraviť moje údaje uvedené pri registrácii?
Moje vozidlo sa nenachádza v možnostiach pri registrácii, ako mám postupovať?
Ako môžem zrušiť svoj účet?
Používanie nabíjacej karty/kľúčenky
Čo je nabíjacia RFID karta/kľúčenka?
Koľko stojí nabíjacia RFID karta/kľúčenka?
Ak vlastním viacero elektrických vozidiel, potrebujem pre každé nabíjaciu kartu/kľúčenku, alebo môžem nabíjať všetky autá pomocou jednej?
Môžem obdržať viacero nabíjacích kariet/kľúčeniek?
Kedy po registrácii obdržím svoju nabíjaciu RFID kartu/kľúčenku?
Čo spraviť ak po registrácii neobdržím kartu/kľúčenku dlhšiu dobu?
Čo mám spraviť, ak som stratil či poškodil svoju nabíjaciu kartu/kľúčenku?
Môžem začať nabíjať aj bez nabíjacej karty/kľúčenky?
Je moja nabíjacia karta/kľúčenka prenosná, môže ju používať aj niekto iný?
Čo mám robiť ak nabíjacia stanica nereaguje na moju nabíjaciu kartu/kľúčenku?
Ak vlastním viacero elektrických vozidiel, potrebujem pre každé nabíjaciu kartu/kľúčenku, alebo môžem nabíjať všetky autá pomocou jednej?
Karta je viazaná na osobu, nie na vozidlo. S jednou kartou teda môžete nabíjať viacero vozidiel. Ak si želáte pre každé vozidlo osobitnú nabíjaciu kartu, pozrite sa sem.
Môžem obdržať viacero nabíjacích kariet/kľúčeniek?
Kedy po registrácii obdržím svoju nabíjaciu RFID kartu/kľúčenku?
Nabíjacie karty odosielame do 3 pracovných dní po registrácií. Doručenie môže trvať pár dní, prípadne dlhšie, ak je karta doručovaná do zahraničia. Doručenie karty do zahraničia môže trvať až dva týždne od registrácie.
Čo spraviť ak po registrácii neobdržím kartu/kľúčenku niekoľko dní?
Samozrejme Vám kartu vieme poslať opätovne. Stačí, ak sa nám ozvete na tč. +421 233 056 236 alebo nám napíšte priamo na e-mail [email protected]
Čo mám spraviť, ak som stratil, či poškodil svoju nabíjaciu kartu/kľúčenku?
Radi Vám vydáme novú nabíjaciu kartu. V takomto prípade nás môžete kontaktovať na tč. +421 233 056 236 alebo nám napísať priamo na e-mail [email protected] Pamätajte, že vydanie duplikátu nabíjacej karty je spoplatnené sumou 5,-€
Môžem začať nabíjať aj bez nabíjacej karty/kľúčenky?
Čo mám robiť ak nabíjacia stanica nereaguje na moju nabíjaciu kartu/kľúčenku?
Ak by sa pri nabíjaní vyskytli akékoľvek nezrovnalosti, môžete nás non-stop kontaktovať na čísle +421 233 056 236. Samozrejme, môžete začať nabíjanie prostredníctvom našej webovej aplikácie Driver Zone.
Je moja nabíjacia karta/kľúčenka prenosná, môže ju používať aj niekto iný?
Na nabíjaciu kartu je viazaná aj Vaša fakturácia. Ak kartu niekomu požičiate, príde na konci mesiaca faktúra Vám.
Používanie mobilnej aplikácie, Driver Zone a Client Zone
Aký je rozdiel medzi Driver Zone a Client Zone?
Ako sa môžem prihlásiť do Driver Zone, alebo Client Zone?
V hornej časti stránky nájdete možnosť Driver Zone či Client Zone. Po kliknutí na vybranú zónu sa Vám zobrazí možnosť pre prihlásenie. Ako prihlasovacie meno zvoľte svoju e-mailovú adresu uvedenú pri registrácií.
Čo mám spraviť, ak si nepamätám prihlasovacie údaje do Driver Zone, či Client zone?
Pri prihlasovaní do Driver Zone či Client Zone, sa Vám zároveň zobrazí možnosť „Zabudol som heslo“, na ktorú je potrebné kliknúť. Následne obdržíte e-mail, ktorý Vám umožní vytvoriť si nové heslo.
Ak si nepamätáte prihlasovací e-mail, môžete nás kontaktovať na tč. +421 233 056 236 alebo nám napísať priamo na e-mailovú adresu [email protected]
Čo mi Driver Zone umožňuje?
V Driver Zone si môžete:
- nájsť nabíjacie stanice na mape (prípadne využiť možnosť “Navigácia ku stanici”)
- skontrolovať aktuálnu dostupnosť nabíjacích staníc a jednotlivých konektorov
- spustiť a zastaviť nabíjanie Vášho vozidla
- kontrolovať si priebeh nabíjania
Čo znamenajú farby na mape v mobilnej aplikácii a Driver Zone?
- Zelená predstavuje funkčnú, neobsadenú nabíjaciu stanicu, pripravenú k prevádzke.
- Modrá znamená, že nabíjacia stanica, či konkrétny konektor sa aktuálne používajú.
- Červená predstavuje stanicu, ktorá je mimo prevádzky/nefunkčná.
- Šedá značí, že nemáme so stanicou prebiehajúcu komunikáciu, teda funkčnosť stanice nevieme zaručiť.
- Žltá znamená, že lokalita, kde sa stanica nachádza je zatvorená (napr. súkromné parkoviská, s otváracím časom).
Aké možnosti mi poskytuje Client Zone?
V rámci Client Zone môžete:
- vidieť aktuálne hlásenia o novinkách a stave našej nabíjacej siete
- skontrolovať si históriu Vašich nabíjaní
- upravovať Vaše fakturačné údaje a pridávať nových vodičov pod Váš účet
Ceny a fakturácia
Prečo existujú mesačné programy?
Platí sa za zmenu programu?
Kedy nadobúda platnosť aktivácia nového mesačného programu?
Oplatí sa mi mať program s mesačným poplatkom?
Program Energia Max
Program Energia Standard
Program Energia Plus
Aká je cena nabíjania na našich GreenWay staniciach?
Program ONE
V Program ONE sa cena odvíja hlavne od času nabíjania. Pri DC nabíjaní sa platí poplatok 5,-€ za každých začatých 45 minút nabíjania + 0,13€ za 1 minútu. Pri AC nabíjaní sa platí poplatok 1,-€ za každých začatých 90 minút nabíjania + 0,04€ za 1 minútu, ak nabíjací výkon je nižší ako 11kW, alebo +0,08,-€ za 1 minútu, ak nabíjací výkon je vyšší ako 11kW.
Program ENERGIA
V programe ENERGIA sa cena odvíja hlavne od energie spotrebovanej pri nabíjaní. Pri DC nabíjaní je cena za 1kWh 0,45€ + pri presiahnutí 45 minút nabíjania sa začína uplatňovať sadzba 0,10€ za minútu. Pri AC nabíjaní je sadzba za 1kWh 0,30€ + pri presiahnutí 180 minút nabíjania sa začína uplatňovať sadzba 0,10€ za minútu nabíjania.
Ako sa platí za nabíjanie?
Kde si môžem pozrieť históriu svojich nabíjaní?
Čo mám urobiť ak chcem zmeniť program, ktorý využívam?
Roaming – využívanie služieb na zahraničných partnerských nabíjacích staniciach
Čo znamená možnosť „Roam like at home“ – „Roamuj za svoje ceny“?
Čo je roaming a ako funguje?
Kde môžem nájsť aktuálnu dostupnosť staníc roamingových partnerov?
Aké sú roamingové ceny a ako sa účtujú?
Môžem využívať roamingové služby aj bez nabíjacej karty/kľúčenky?
Nie. Roamingové služby je možné využívať iba s Vašou nabíjacou GreenWay kartou.
Technické otázky
Aké konektory sa používajú na GreenWay staniciach?
Aký je nabíjací výkon na GreenWay staniciach?
Čo ovplyvňuje maximálny výkon našich nabíjacích staníc?
Maximálny výkon nabíjacích staníc závisí od viacerých faktorov ako: technické obmedzenia samotného vozidla, technické obmedzenia lokality, stav nabitia batérie (čím je batéria viac nabitá, tým je nabíjací výkon menší), teplota okolia (v prípade mínusových teplôt je nabíjací výkon nižší), prípadne nabíjanie viacerých vozidiel na jednej nabíjacej stanici (nie všetky nabíjacie stanice dokážu nabíjať viacero áut plnou rýchlosťou).
Čo mám robiť ak môj konektor nie je kompatibilný so žiadnym káblom na nabíjacej stanici?
V takomto prípade môžete použiť špeciálny adaptér. Adaptéry sa však na našich nabíjacích staniciach nenachádzajú. V takom prípade je potrebné priniesť si Váš vlastný adaptér. Pri nabíjaní na naších nabíjacích staniciach je dovolené používať iba oficiálne adaptéry. Každopádne, v prípade akýchkoľvek otázok, neváhajte nás kontaktovať na tč. +421 233 056 236 alebo nám napíšte na e-mailovú adresu [email protected]
Ako dlho trvá nabíjanie na nabíjacích staniciach GreenWay?
Zväčša nabitie na 80% kapacity batérie vozidla ako je Nissan Leaf DC s výkonom do 50kW trvá 30 minút. Každopádne, v skutočnosti rýchlosť nabíjania závisí od mnohých premenných a preto je ťažké presne určiť čas potrebný na úplné nabitie. Tieto podmienky zahŕňajú zvolený typ nabíjania (DC či AC nabíjanie), kapacitu batérie, úroveň nabitia, teplotu okolia a prípadne, či sa zároveň nabíjajú na tej istej nabíjacej stanici iné vozidlá (nie všetky nabíjacie stanice dokážu nabíjať viacero áut plnou rýchlosťou).
Prečo nabíjací výkon klesá počas môjho nabíjania?
Nabíjací výkon klesá čím je batéria viac nabitá. Keď je batéria nabitá na viac ako 80%, pokles výkonu nabíjania je veľmi rýchly (z dôvodu ochránenia batérie). Nabíjací výkon môže klesnúť, ak sa na nabíjacej stanici nabíja ďalšie vozidlo súčasne (nie všetky nabíjacie stanice dokážu nabíjať viacero áut plnou rýchlosťou).
Ako môžem sledovať priebeh nabíjania?
Odpojí sa konektor automaticky, po nabití auta?
Môžem nabíjať svoj automobil pri daždi/snehu, počas búrky?
Áno, nabíjanie je možné aj počas nepriaznivého počasia, nakoľko naše nabíjacie stanice sú vybavené ochranou voči nepriaznivým vplyvom počasia.
Ovplyvňuje vonkajšia teplota rýchlosť a výkon nabíjania?
Áno, čím je nižšia teplota, tým pomalšie nabíjanie prebieha.
Zákaznícky servis
Je zákaznícky servis dostupný non-stop?
Áno, technický servis je dostupný 24/7! Ak máte problémy s nabíjaním, neváhajte nás kontaktovať kedykoľvek. Na ostatné otázky Vám radi odpovieme v priebehu pracovného týždňa. Môžete nám zavolať na číslo +421 233 056 236, napísať nám na [email protected] alebo vyplniť kontaktný formulár na našej stránke.
Čo mám robiť, ak nabíjanie nefunguje alebo nemôžem spustiť nabíjanie?
V prípade naliehavého problémá nás, prosím, kontaktujte telefonicky na +421 233 056 236. Všetky ostatné situácie, či otázky nám môžete poslať e-mailom ([email protected]) alebo vyplnením kontaktného formuláru na našich stránkach.
Čo robiť, ak je parkovacie miesto pre nabíjanie elektromobilu obsadené nie-elektrickým autom?
V takomto prípade môžete zavolať políciu. Naše parkovacie miesta sú rezervované iba pre elektromobily a ich nabíjanie. Obdobne ako keď je miesto rezervované pre iné vozidlo.
Chcete nabíjačku?
Chcel by som nabíjačku na svojom pozemku/pre svoju firmu, čo mám robiť?
Aké typy nabíjačiek ponúka GreenWay pre svojich klientov?
V ponuke máme rôzne typy pre DC, či AC nabíjanie, ktoré môžu využiť majitelia reštaurácií, hotelov, kaviarní, parkovísk, nákupných centier, či diaľničných odpočívadiel. Všetky nabíjačky, ktoré máme v ponuke spolu s ich popismi nájdete na našej stránke tu.
Ponúka GreenWay aj prevádzkové služby alebo len buduje nabíjačky?
Je na vás, do akej miery chcete využiť naše služby: GreenWay ponúka komplexné služby. Pomôžeme s výberom stanice, dodáme a nainštalujeme stanicu, zapojíme ju do siete GreenWay, aby bola viditeľná a zdielateľná s ostatnými užívateľmi siete. V prípade záujmu poskytujeme aj správu, zúčtovacie služby, monitoring, servis a údržbu stanice.